Koji Nagai – wywiad ze współczesnym twórcą kolażu

W zeszłorocznej Międzynarodowej Wystawie Kolażu organizowanej przez Retroavangardę wzięło udział wielu znanych kolażystów, wśród nich znakomity Koji Nagai z Japonii. Jego prace wyróżniają się dużym formatem i mistrzowską precyzją wykonania. Widać w nich mix rozmaitych inspiracji, ale twórczość Koji Nagai jest przy tym bardzo oryginalna i bardzo japońska. Moim zdaniem jest to fantastyczne połączenie dobrego designu ze sztuką tak zwaną ‘wysoką’.

Na wyłączność dla Retroavangardy Koji Nagai udzielił krótkiego wywiadu:

RA: Kiedy zacząłeś przygodę z kolażem i co skłoniło Cię do pójścia w tą stronę (wcześniej specjalizowałeś się w projektowaniu graficznym)?

K: Wolny duch kolażu przyciągnął mnie do siebie, gdy miałem 35 lat. Jednak wcześniej także wykorzystywałem elementy kolażu w moich projektach graficznych.

RA: W Twoich pracach widać różnorodne wpływy, zarówno sztuki japońskiej jak i europejskiej. Jakie są Twoje inspiracje? Jacy są Twoi ulubieni artyści i co cenisz w nich najbardziej?

K: Pomysły na kolaże czerpię z pierwszego wrażenia, kiedy patrzę na zebrane materiały. Jestem wielkim fanem Tadanori Yokoo, Shinro Ohtake, Tadashi Tonoshiki, Josepha Cornella, Kurta Schwittersa, Maxa Ernsta, Clovis Trouille i Petera Bearda. Każdy z tych artystów dał mi wiele inspiracji i wpłynął na moje kolaże.

RA: Powiedz coś bliżej o technice, którą stosujesz. Twoje kolaże składają się z bardzo dużej ilości elementów, a jednocześnie wydają się bardzo całościowe, jednorodne.

K: Moja technika kolażowa to „wytnij-wklej”. Używam zwykłych, powszechnie dostępnych narzędzi: noża do papieru, kleju w sztyfcie, szpachli, linijki, cyrkla, szczypców itp. Codziennie wycinam materiały, które wydają mi się interesujące. Jeśli decyduje się na konkretną tematykę, wybór jest bardziej restrykcyjny. Kolejnym krokiem jest tło, które jest bardzo ważne. Następnie układam materiały i tworzę kompozycję. Pracuję nad kilkoma pracami równocześnie. Jeśli chodzi o kolaż cyfrowy, kluczowe jest wycinanie elementów. Zamiast korzystać z oprogramowania do wycinania, wycinam je przy użyciu narzędzia Pen Tool. Często wykorzystuję też ręczne kolaże, które wcześniej wykonałem.

RA: Duża ilość fascynujących szczegółów sprawia, że Twoje kolaże ogląda się jak obrazy Boscha. Jak dobierasz elementy do swoich prac?

K: Jest to bardzo trudne pytanie. Moje prace nie są jakimś niesamowitym spektaklem. Mógłbym to może określić, jako świat oglądany przez szkło powiększające. Wierzę, że istnieje świat wykraczający poza nasze wyobrażenia. W momencie, w którym widzę materiał, kiedy poczuję to ‘coś’ – wybieram go.

RA: Czy starasz się opowiadać jakieś historie czy też wolisz, aby odbiorca interpretował Twoje prace po swojemu?

 K: Nie zawieram w swoich pracach żadnych konkretnych historii, bardzo by mnie ucieszyło gdyby odbiorcy coś odczuwali patrząc na nie, na przykład poczucie odkrycia, przyjemność, humor, itp.

RA: Oprócz kolaży projektujesz też pocztówki, artziny, artbooki, zajmujesz się mail-artem. Opowiedz coś o tym.

K: Prefektura Hiroszimy, gdzie się urodziłem, posiada dwa obiekty światowego dziedzictwa narodowego: “A-Bomb Dome”, symbol modlitw Hiroszimy o pokój na świecie oraz tajemniczą morską świątynię Itsukushima. Oba są miejscami, które chciałbym, aby więcej ludzi zobaczyło i poznało. Tworzymy pocztówki itd. aby pokazać turystom urok Hiroszimy. Artbooki tworzę w celu promocji mojej pracy, dzięki nim mogę też spojrzeć z dystansu na moją ścieżkę artystyczną.

RA: A jakie są twoje dalsze plany artystyczne i marzenia?

K: Chciałbym znaleźć nową technikę kolażu. Chciałbym też przyciągnąć nowych ludzi do sztuki kolażu i wypromować moje prace w różnych częściach świata. Moim marzeniem jest wystawa – ‚Koji Nagai Collage Exhibition – World Touring Exhibition’.

RA: Mam nadzieję, że Retroavangarda będzie mogła się przyczynić do spełnienia chociaż części Twoich marzeń 😉 Dziękuję za rozmowę.

Koji Nagai Urodzony w 1950 r. w Hiroszimie, w Japonii. Koji Nagai jest artystą trudniącym się kolażem i projektantowaniem graficznym. Studiował projektowanie na Hiroshima Designer College. Po zdobyciu doświadczenia w kilku studiach projektowych, w wieku 24 lat został freelancerem. Nagai zdobył liczne nagrody od Hiroshima Advertising Association za swoje plakaty, broszury i kalendarze. W wieku 35 lat, zafascynował się wolnym duchem sztuki kolażu. Nagai czerpie swoje pomysły bazując na pierwszym wrażeniu, jakie robi na nim materiał. Fuzja różnych rodzajów elementów, nowych i starych, fikcyjnych i realnych, życia i śmierci, Zachodu i Orientu, daje w efekcie jego nowy, autorski rodzaj kreacji w sztuce kolażu. Obecnie Nagai mieszka w Hiroszimie ze swoją żoną, Naoko.

Koji Nagai

Koji Nagai

Koji Nagai - camouflage (Sentiment45)

Koji Nagai – camouflage (Sentiment45)

Koji Nagai - BOTANIQUE15

Koji Nagai – BOTANIQUE15

Koji Nagai - You did it! (Sentiment49)

Koji Nagai – You did it! (Sentiment49)

Koji Nagai - plankton27

Koji Nagai – plankton27

Koji Nagai - plankton12

Koji Nagai – plankton12

Koji Nagai - Complice14

Koji Nagai – Complice14

Koji Nagai - plankton01

Koji Nagai – plankton01

Koji Nagai - Complice16

Koji Nagai – Complice16

Koji Nagai - amour2 (Sentiment32)

Koji Nagai – amour2 (Sentiment32)

Koji Nagai - kolaj226

Koji Nagai – kolaj226

Koji Nagai - kolaj67

Koji Nagai – kolaj67

Koji Nagai - Specimen box (with used stamps)

Koji Nagai – Specimen box (with used stamps)

One thought on “Koji Nagai – wywiad ze współczesnym twórcą kolażu”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.